Pénzügyi panasz, fogyasztóvédelem hitelt felvevőknek

Marosi Nikoletta Marosi Nikoletta
2019. március 28.

Manapság már szinte mindenki igénybe vesz valamilyen pénzügyi szolgáltatást, például amikor felveszünk egy személyi kölcsönt és vállaljuk a törlesztőrészletek fizetését. Ideális esetben minden gördülékenyen zajlik a hitelfelvétel során és a későbbiekben sem merülnek fel olyan problémák, amik reklamációra adnának okot.

A személyi kölcsön igénylésekor azonban előfordulhat, hogy az ügyintézőtől nem kapunk teljeskörű tájékoztatást, aminek következtében nem tudunk pénzügyileg előnyös döntést hozni. Ha ügyfélként bármilyen kifogásunk támad a pénzintézetek által nyújtott hiteltermékekkel kapcsolatban, akkor jogunk van ahhoz, hogy az előírásoknak megfelelő módon hangot adjunk a panaszunknak.

Banki tájékoztatás hitelfelvétel előtt

A személyi hitel felvételekor a tájékoztatáshoz való jog mind közül az egyik legfontosabb jog, amely ügyfélként megillet minket, hiszen csak akkor tudunk felelősségteljes döntést hozni, ha minden szükséges információ a rendelkezésünkre áll. Az ügyféltájékoztatás nem választás kérdése, ugyanis törvény szabályozza, hogy a szolgáltatónak pontosan miről kell informálnia az ügyfeleket.

A hitelszerződés megkötése előtt a banki ügyintézőnek tájékoztatnia kell minket a pénzügyi termékekről, szolgáltatásokról, a kamat mértékéről, a kamatszámítás módjáról, az egyoldalú kamatmódosítás feltételeiről, valamint az árfolyamkockázatokról. Továbbá információkat kell szolgáltatnia az általános szerződési feltételekről, a hitelszerződés felmondásának, megszüntetésének lehetőségeiről és az adatvédelmi szabályokról.

Mindezek mellett el kell mondania azt is, hogy mi történik abban az esetben, ha a személyi kölcsönszerződéssel kapcsolatban panaszunk merül fel és kihez fordulhatunk, ha elő szeretnénk terjeszteni a kifogásunkat és kérjük az ügy kivizsgálását.

Fogyasztóvédelem hitelt felvevőknek
Személyi kölcsönnel kapcsolatos panasztétellel szerencsés tisztában lennünk

 

Személyi kölcsönnel kapcsolatos panasztétel

Ha a futamidő alatt meglepetésként ér minket, hogy a felvett hitel költségei hirtelen megnőnek és ennek következtében magasabb lesz a THM, akkor jogosan gondolhatjuk, hogy félreinformáltak minket vagy felületes tájékoztatást kaptunk a bankban. Ugyanez a helyzet akkor is, ha utólag derül ki, hogy borsos ára van a futamidő meghosszabbításának vagy más jellegű szerződésmódosításnak, holott erről sem esett szó korábban.

A gyorskölcsönnel kapcsolatos panasz felmerülésekor dönthetünk arról, hogy szóban vagy írásban jelezzük a bank felé a kifogásunkat. Szóbeli reklamáció esetén fel kell keresni a pénzintézet ügyfélszolgálati irodáját. A telefonon keresztül lebonyolított panaszkezelésről hangfelvétel készül, ami 5 éven keresztül megőrzésre kerül. Amennyiben igényt tartunk rá, akkor ez idő alatt kérhetjük a felvétel visszahallgatását banktól.

A szóbeli panasztétel esetén a szolgáltatónak azonnal intézkednie kell az ügyben. Ha erre valamilyen oknál fogva nincs lehetőség, akkor az ügyintézőnek jegyzőkönyvet kell kiállítania a megkeresésről, melyet aláírásunkkal el kell foganunk. Az írásbeli reklamáció személyesen, postai úton, elektronikusan és telefaxon is lebonyolítható. Az offline vagy online dokumentum kézhezvételétől számított 30 napon belül választ kell kapnunk. A levél vagy a fax megküldésekor fontos, hogy a dátum leigazolható legyen.

Vitarendezési fórumok hitelügyben

Fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményezhetünk a Magyar Nemzeti Banknál, ha nem kapunk választ a reklamációnkra vagy azt tapasztaljuk, hogy a panaszkezelés nem a törvényben leírtak szerint zajlik a pénzintézetnél.

Ezt minden esetben írásban kell megtennünk, a kérelmünket személyesen, postai úton vagy elektronikusan juttathatjuk el a megfelelő címre. Az MNB-n kívül a Pénzügyi Békéltető Testület és a Bíróság is lehetőséget kínál a vitarendezésre.

Annak érdekében, hogy elkerüljük a problémás helyzeteket, a kölcsönszerződés aláírása előtt érdemes használnunk a hitelkalkulátort, ami minden esetben pontos adatokat szolgáltat.


További hasznos témák:

Akciós hitelOnline hitelSzemélyi hitel kalkulátor, Autóhitel kalkulátor, Gyorshitel, Személyi hitel, Hitelkalkulátor, Gyors kölcsön, KHR, Autóhitel, Gyorskölcsön, Szabad felhasználású hitel, Hitel autóvásárlásra, Adósságrendező hitel, Hitel fix részletre, Hitelkiváltás, Kis összegű hitel

Friss hírek

Szakmai tartalmak

  • személyi kölcsön folyósítás

    Mennyi idő alatt folyósítják a személyi kölcsönt?

    Személyi kölcsönhöz jutni nemcsak egyszerű, de gyors is. A szabad felhasználású hitel egyik előnye, hogy szinte bármire elkölthető, a bank nem ellenőrzi, hogy teljesült-e a hitelcél, mint például a lakáshitel esetén.

  • egyre több személyi kölcsön

    Miért veszünk fel egyre több személyi kölcsönt?

    A személyi kölcsönök állománya 26%-kal nőtt 2019 első negyedévében, így ez a piac ma felszálló ágban van Magyarországon. A személyi hitelösszeg  nagysága átlagosan 1,48 millió forint volt, ami 16 százalékkal több az elmúlt év hasonló időszakához képest.

  • gyorskölcsönök a piacon

    Milyen gyorskölcsönök érhetők el jelenleg a piacon?

    Azonnali és egyszerű gyorskölcsönt keres? A hazai piacon több bank és pénzintézet foglalkozik személyi hitelekkel, gyorskölcsönökkel különösen azóta, hogy a hazai hitelfelvételi hajlandóság már elérte, sőt meg is haladta a 2008-as válság előtti szintet.