A rohamosan digitalizálódó pénzügyi világ fejlesztéseinek összefoglaló neve a FinTech, mellyel a pénzügyi szolgáltatások egyszerűbbé, gyorsabbá és olcsóbbá válhatnak. A kérdés ebből kifolyólag pedig az, hogy valójában milyen változásokat várhatunk ettől a trendtől, hogyan alakítja át mindennapjainkat például a mobilfizetés, a távoli számlanyitási lehetőség térnyerése? Mit jelent a FinTech? A…
Nagy Fruzsina

Nagy Fruzsina

február 1, 2023

0 hozzászólás

A rohamosan digitalizálódó pénzügyi világ fejlesztéseinek összefoglaló neve a FinTech, mellyel a pénzügyi szolgáltatások egyszerűbbé, gyorsabbá és olcsóbbá válhatnak. A kérdés ebből kifolyólag pedig az, hogy valójában milyen változásokat várhatunk ettől a trendtől, hogyan alakítja át mindennapjainkat például a mobilfizetés, a távoli számlanyitási lehetőség térnyerése?

Mit jelent a FinTech?

A FinTech az angol „Financial Technology” kifejezés rövidítése, amely szó szerint pénzügyi technológiákat jelent. A FinTech lényege az a trend, ahogyan a hagyományos pénzügyi szolgáltatások digitalizálódásával és új digitális pénzügyi szolgáltatások megjelenésével egyszerűbbé, gyorsabbá és olcsóbbá válik a pénzügyi ügyintézés. A fogalom utalhat új szoftverre, informatikai rendszerre, megoldásra egyaránt. Itt egy hazai példa, ahol teljesen online is lehet személyi kölcsönt igényelni: instacash.hu/hitelkalkulator/

FinTech megoldások

Tipikusan az okostelefonokon keresztül intézett pénzügyek, a mobilbankolás, a mobilon keresztül bonyolított befektetési szolgáltatások, a hitelnyújtás és a különféle kriptoeszközök tekinthetők elsődlegesen FinTech megoldásnak.

FinTech cégek típusai és területei

A FinTech cégek nem csak kizárólag banki szolgáltatásokat nyújthatnak, a pénzügyekhez nem feltétlenül szorosan kapcsolódó területeket is ide sorolhatjuk:

  • Payments and settlements – fizetési, banki szolgáltatásokat nyújtó FinTech cégek
  • Personal finance – személyes pénzügyek
  • Blockchain – blokklánc technológia, kriptoeszközök
  • Insurance, InsurTech – biztosítási iparág, biztosítási technológia
  • Capital Markets – tőkepiaci szolgáltatások
  • Data analytics – adatelemzés
  • Accounting & tax – számlázás, adózás
  • Wealth management – vagyonkezelés, brókercégek

Milyen előnyük van a FinTech cégeknek a hagyományos bankokkal szemben?

A hagyományos bankok esetében személyes ügyintézés, sorszámhúzás, esetenként sok várakozás is előfordulhat. Rengeteg papírmunka, aláírások jellemzik az ügymenetet. Ezek a folyamatok mind-mind költségesek. Fontos azonban megjegyezni, hogy az elmúlt években nagyon sok bank lépéseket eszközölt a digitalizáció felé, különösen a koronavírus megjelenése után történtek nagy áttörések.

A fentebb említett eseménynél egy FinTech cég sokkal egyszerűbb megoldást tud kínálni, vegyük például a Wise által nyújtott szolgáltatásokat, mely FinTech pénzügyi megoldást kínáló szolgáltató. Ingyenesen vezethetünk forint és devizaszámlát. A különböző konverziós díjak a devizák között töredéke a Magyarországon tapasztaltaknak, valamint külföldre is gyorsan, egyszerűen és olcsón lehet utalni. A Wise esetében egy online működő szolgáltatóról beszélünk, aki nem tart fent költséges bankfiókokat, nincs banki státusza és az ezzel járó költségek sem érintik a társaságot. Hasonló szolgáltatást nyújt a Revolut, mely hazánkban is igen elterjedt, népszerű szolgáltatás. A FinTech cégek általában teljeskörű online ügyintézést alkalmaznak, az ügyfelek arra vannak kényszerítve, hogy a weboldalon, mobilapplikáción keresztül intézzék a pénzügyeiket, ami jelentősen csökkenti a szolgáltató költségeit. Ennek következménye, hogy olcsóbb díjakkal tudnak működni a FinTech társaságok. Az alacsony árazás, az egyszerűség, a hatékony ügyintézés pedig vonzóvá teszi a szolgáltatásokat a technológiát használni képes személyek körében. instacash.hu/gyorskolcson/

Fontos tudni a FinTech működését?

A fejlődés fénysebességgel zajlik a szemünk előtt, mely sokszor érthetetlen és megfoghatatlan. De fontos tudni az elvét, vagy csak a használatra kell nyitottnak lenni? A pénzügyekben rengeteg változás tapasztalható: digitalizálódnak a bankok, újgenerációs pénzintézetek jelennek meg, automatizált folyamatok hatják át a pénzügyeket. Állandó innováció, összetett folyamatok, új jogszabályok, bonyolult szabályozás, elvont fogalmak, erősödő zaj.

Sokszor pedig felmerül a kérdés, hogy mégis hogyan? A válasz azonban az, hogy mindez nem lényeges. A fontos az, hogy könnyű legyen és biztonságos, a többi mellékes. Végső soron a felhasználóknak az a lényeg, hogy amit használnak, azt könnyen és egyúttal biztonságosan tehessék. Értelmetlen dolog túlmagyarázni, hiszen az átlag felhasználót-fogyasztót nem érdeklik a fogalmak, a háttér tevékenység, csupán az egyszerűsége és a minél felhasználóbarátibb használat. Jó példa az egyszerűségre a bankkártyás-érintéses fizetés. Jelenleg 15.000 Ft-ig egy csippantással, a bankkártyánkat a terminálhoz érintve tudunk fizetni, PIN-kód megadása nélkül. A kártyának ez a típusa, a fizetésnek ilyen módja gyorsan elterjedt és népszerűvé vált. Hazai, egyszerű, papírmentes személyi kölcsön igénylésre pedig az instacash.hu adhat megoldást.

A FinTech szabályozásai

A pénzügyi szolgáltatások piacát szabályozó hatóságok is felismerték, hogy a FinTech startupok felgyorsítják az innovációt a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszerben. Az elmúlt években az Európai Unió olyan irányelveket dolgozott ki, amelyek elősegítik a FinTech startupok belépését a pénzügyi szolgáltatások piacára. Az egyik ilyen meghatározó irányelv a PSD2. Mit jelent mindez röviden? A PSD2 (Revised Payment Services Directive), a Pénzforgalmi Szolgáltatásokról szóló módosított EU-irányelv. Ez lehetővé teszi, hogy ne csak bankok nyújthassanak pénzügyi szolgáltatásokat, illetve segíti az új digitális szolgáltatások bevezetését. Átjárhatóvá teszi a folyószámla adatokhoz való hozzáférést a bankok és a FinTech cégek között, hogy utóbbiak több és jobb pénzügyi szolgáltatásokat tudjanak nyújtani.

A FinTech helyzete most

Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója a jegybank legfrissebb, 2022-es FinTech és digitalizációs jelentésében a következőkről számolt be:

„A járvány után újabb lendületre kapott a pénzügyi szektor digitális átalakítása: a banki termékek egyre szélesebb köre érhető el digitális módon, és az ügyfelek több mint 80 százaléka használ már digitális banki csatornákat.” – ismertette.

Továbbá hozzátette: „Ezzel egyidejűleg a hazai FinTech szektor bővülése is folytatódott. Immár közel 150 aktív FinTech vállalkozás működik az országban, amelyek több mint 8000 dolgozót foglalkoztatnak, együttes árbevételük meghaladta a 170 milliárd forintot.”

Elhangzott, hogy 2021-re gyakorlatilag a netbanki és mobilbanki platformok váltak a fő ügyfélkommunikációs csatornákká, új rekordként az ügyfelek mintegy 84 százaléka már használ digitális banki csatornákat. Ismertette, hogy a magyar lakossági ügyfelek több mint kétharmadához már digitális formában érkezik a bankszámlakivonat.

Összegzés

A FinTech cégek olyan igényeket ismernek fel, amellyel gyorsabban és biztonságosabban tudják kiszolgálni az ügyfeleket. A lehetőségek meglátása és megragadása, tulajdonképp ez a FinTech startupok lényege. Elemei a mobilos, netbanki felületek, alkalmazások és a XXI. századi digitális technológia. Ma már életünk részét képezik a mobilapplikációk, automatizált ügyintézések, bármikor igényelhető kölcsönök, akár teljesen online is. A háttér digitális infrastruktúrával valósul meg, így ezek a modern pénzügyi szolgáltatások olcsóbbak a piacon. A hagyományos bankok még léteznek, de ezek sokkal lassabban működnek, szemben a rugalmas, agilis szervezetben dolgozó FinTech cégekkel.

Hozzászólások

Szólj hozzá

A kommentet ellenőrzik mielőtt nyilvános lesz.

Friss bejegyzések

Gyorskölcsön, Hiteligénylés, Online személyi kölcsön, Személyi kölcsön Infláció – Okai, mértéke és hatása életünkre
Infláció – Okai, mértéke és hatása életünkre
Egyéb, Fizetési megoldás, Gyorskölcsön, Online kölcsön, Online személyi kölcsön Hogyan juthatunk személyi kölcsönhöz? – Mindent a feltételekről
Hogyan juthatunk személyi kölcsönhöz? – Mindent a feltételekről