A hitelünk törlesztésekor adódhatnak olyan helyzetek, amikor rövidebb, esetleg hosszabb ideig nem tudjuk fizetni a törlesztőrészletet. Ha ez a helyzet huzamosabb ideig tart, akkor végül a pénzintézet felmondhatja hitelszerződésünket és a fedezetként szolgáló ingatlan vagy ingóság elvesztéséhez is vezethet.
Mit tehetek, ha elmaradok a törlesztéssel?
Ebben az esetben az a legjobb megoldás, ha mielőbb felvesszük a kapcsolatot a pénzintézettel és írásban közöljük velük, hogy miért késünk a törlesztéssel. Mivel a pénzintézetnek is érdeke, hogy viszont lássa a kölcsönösszeget, ezért előre meghatározott feltételek teljesítése mellett segíteni fog. Ennek köszönhetően pedig az adós rendezni tudja anyagi helyzetét, így aztán újra tudja teljesíteni törlesztési kötelezettségét. Jól látható, hogy ilyen esetben is létezik áthidaló megoldás, amit érdemes igénybe venni. A hitelintézet a döntés során figyelembe veszi az adós addigi törlesztési morálját valamint a fizetőképességét.
Mit tesz a pénzintézet, ha nem fizetek?
Első körben arra számíthatunk, hogy felveszik velünk a kapcsolatot (pl. fizetési felszólítás)
Ha ezt követően nem történik előrelépés a törlesztés tekintetében, akkor a követelés átadásra kerül a követeléskezelőnek és ilyenkor jöhetnek az áthidaló megoldások. Ha itt sem történik változás, akkor a hitelszerződés felmondásra kerül és megkezdődik a bírósági végrehajtás folyamata.
Milyen költségekkel számolhatok?
A hitelszerződés felmondása utána a költségek végrehajtási és behajtási díjakkal növekedhetnek.
- felszólítások díja a késedelem miatt
- behajtási jutalék
- végrehajtási jog és végrehajtási előleg költsége
- felmondáshoz kapcsolódó közjegyzői okirat költsége
- behajtással kapcsolatos költségek
- ügyvédi költségek
- szakértői költség
- végrehajtók munkadíja
Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a késedelemmel kapcsolatos összes költséget az adósnak kell megfizetnie.
A fizetési késedelem következtében KHR listára kerülök?
Amennyiben a tartozás mértéke meghaladja az érvényes legkisebb minimálbér összegét és ez a késedelem folyamatos, vagyis legalább 90 napon keresztül fennáll, akkor a hitelintézet megküldi a vonatkozó információkat a KHR rendszerbe.
A Központi Hitelinformációs Rendszerbe (KHR) való bekerülést jó, ha elkerüljük, ugyanis ennek az lehet a következménye, hogy a későbbiekben nem kapunk hitelt vagy csak jóval szigorúbb feltételek mellett.