Nagy József
május 3, 2021
Az elmúlt években magyarországon a fizetési megoldások piacán a sláger a mobilfizetések lettek. A technológia és a fizetési út a háttérben teljesen megegyezik akkor, ha plasztikot használsz és érintesz a kereskedő termináljához, vagy ha a mobiltelefonodat érinted oda a fizetéshez.
Mégis van 3 szempont, ami alapján eldöntheted mi való Neked:
- Milyen gyakran fizetsz kártyával?
- Mi van először kéznél fizetésnél?
- Hogy szeretsz fizetni PIN kóddal, vagy anélkül?
Milyen gyakran fizetsz kártyával?
Hiába mondhatjuk el azt már évek óta, hogy a bankszámlával rendelkező felnőtt lakosság több, mint 70 %-a aktívan használja a bankkártyáját, mégis néhány éve még igaz volt, hogy a napi költési helyszíneink jelentős részénél – a kisebb üzletekben, mint pékség, virágbolt, húsbolt, fagyizó – nem volt lehetőség bankkártyás fizetésre.
Ennek oka főképp az, hogy POS terminálok havi díján felül tranzakciónként is fizetnek a kereskedők minden egyes vásárlás után, ami kisebb kosárérték, vagy alacsony átlagos termékérték esetén (pl. pékség, fagyizó) szemmel már jól látható költséget jelent, így ennek a költségnek az elkerülésére választották a kereskedők azt az utat, hogy náluk nem lehet kártyával fizetni.
Természetesen ez mindig is egy bizonytalan logika volt két okból kifolyólag:
- a készpénzben felgyülemlő kereskedői bevétel bankszámlára történő befizetése is költséggel jár
- ki kell jelenteni, hogy szerencsére egyre nagyobb a lakosság azon rétege, aki kerüli a készpénzes vásárlást, ezért azok a kereskedők, ahol nem lehet kártyával fizetni, valamilyen mértékű bevétel kiesést szenvedtek el
mindezek alapján eddig sem volt feltétlenül igaz, hogy a kereskedő jobban jár a készpénzzel.
A fenti logika okán sokan, ha akartak sem tudták volna a mindennapi költéseiket bankkártyával fizetni.
A járványügyi helyzet azonban egycsapásra változtatott sok kereskedő hozzáállásán, hiszen a vírus hatására egyik pillanatról a másikra olyan Ügyfelek is elkezdték keresni a kártyás fizetés lehetőségét, akik előtte ragaszkodtak, vagy meg voltak a készpénzzel.
Bizonyított tény, hogy ma egy aktív bankhasználó Ügyfél naponta akár többször is vásárol a kártyájával.
Ebben az esetben abszolút nem mindegy, hogy hányszor kell elővenni a plasztikus a pénztárcából.
Legújabb trendek azt mutatják, hogy azok, akik minden lehetséges költésüket készpénzmentesen igyekeznek megoldani, azok a szívesebben választják a mobiltelefonjukakt a bankkártyás fizetés eszközéül a plasztik helyett.
Mindenképp érdemes végig gondolni, hogy
- naponta hányszor vásárolunk,
- ebből hány esetben kártyával,
- hány olyan alkalom van, amikor tudnánk kártyával
ezek alapján pedig a legkényelmesebb eszközt kiválasztani.
Mi van először kéznél fizetésnél?
Ez abszolút egyéni viselkedés kérdése, de mégis megfigyelhető legalább két minta:
- A “pénztárcások”
- A “mobiltelefonosok”
A pénztárcások, akik mindig hordanak magukkal pénztárcát, mert abban vannak az irataik és a készpénzük is, jellemzően van náluk mobiltelefon, de nem biztos, hogy okostelefon, vagy ha okostelefon, akkor leginkább a táska mélyén pihen.
A kutatások azt mutatják,hogy az okostelefonokat elutasítók tábora nem nagy, de mindenképpen releváns szegmense a lakosságnak.
Az ilyen típusú Ügyfeleknek természetesen a pénztárca és így a plasztik bankkártya van kéznél és egyben ez a kényelmesebb, kézen fekvőbb módja a fizetésnek.
Azonban az elmúlt évtizedben rohamosan nőtt az okostelefont használók aránya és ebben a szegmensben igaz az, hogy az életük nagy részét a mobiltelefonokon keresztül intézik, sokan közülük pénztárcát is csak szükség esetén hordanak magukkal.
Ezek az felhasználók szinte azonnal átálltak a mobilfizetésre, amint azok elérhetővé váltak, hiszen számukra legkényelmesebb megoldás az, ha a mobiljuk egyben a tárcájuk, ami mindig a zsebükben van és akár több Bankkártyát is képes tárolni és egy gombnyomással tudnak fizetni bármelyik pénztárnál.
Ennek köszönhető, hogy alig több, mint egy év alatt az iPhone-t használók közel 30 %-a átváltott az Apple Pay-re, néhány kattintással digitalizálta a kártyáit a mobiltárcájába és köszöni szépen, de plasztikot nem akar magával vinni, hisz az csak egy felesleges extra a zsebükben a hétköznapi vásárlások során.
Hogy szeretsz fizetni PIN kóddal, vagy anélkül?
A vírushelyzet előtt a Bankkártyák nagy részével már plasztikot a terminálhoz érintve is lehetett PIN kód megadása nélkül, úgymond contactless módon fizetni, de ez csak 5.000 Ft-os vásárlási összeg alatt volt elérhető.
Kiváló döntés volt az, hogy szektor szinten minden szolgáltatónak 15 ezer Ft-ra kellett 2020 tavaszán emelnie az érintésmentes vásárlási limitet, hiszen statisztikákból tudjuk, hogy az átlagos vásárlások értéke több volt, mint 5 ezer Ft, így a korábbi limit korlátokat jelentett és a PIN kód terminálon történő megadására kényszerítette a felhasználókat.
Az Apple Pay-nek viszont meg van az az egyedi előnye, hogy 15 ezer Ft felett sem kér PIN kódot, így a digitális megoldásokban megbízó, digitálisan érettebb felhasználók ezen okból kifolyólag is szívesebben választják a mobilfizetést a plasztikkal szemben,
Kényelmes, gyors, értintésmentes.
Pozitív hír, hogy az idei évben a Google Pay is elérhetővé tette szolgáltatását a magyar piacon, így most már nem csak az iOS, hanem az Android operációs rendszerű mobiltelefon tulajdonosoknak is lesz lehetősége áttérni a mobilfizetésre, ami minden bizonnyal a mobilfizetés arányának, penetrációjának radikális és gyors felfutását fogja indukálni.
Összességében a legfőbb szempont a kényelem, a felhasználás gyakorisága és a biztonság, ezek alapján mindenki a saját preferenciáinak megfelelő szolgáltatást tudja igénybe venni.