Plasztikkal, vagy mobillal fizess? Apple Pay és Google Pay előnyei

Avatar Nagy József
2021. május 3.

Az elmúlt években magyarországon a fizetési megoldások piacán a sláger a mobilfizetések lettek. A technológia és a fizetési út a háttérben teljesen megegyezik akkor, ha plasztikot használsz és érintesz a kereskedő termináljához, vagy ha a mobiltelefonodat érinted oda a fizetéshez.

Mégis van 3 szempont, ami alapján eldöntheted mi való Neked:

  1. Milyen gyakran fizetsz kártyával?
  2. Mi van először kéznél fizetésnél?
  3. Hogy szeretsz fizetni PIN kóddal, vagy anélkül?

 

Milyen gyakran fizetsz kártyával?

Hiába mondhatjuk el azt már évek óta, hogy a bankszámlával rendelkező felnőtt lakosság több, mint 70 %-a aktívan használja a bankkártyáját, mégis néhány éve még igaz volt, hogy a napi költési helyszíneink jelentős részénél – a kisebb üzletekben, mint pékség, virágbolt, húsbolt, fagyizó – nem volt lehetőség bankkártyás fizetésre.

Ennek oka főképp az, hogy POS terminálok havi díján felül tranzakciónként is fizetnek a kereskedők minden egyes vásárlás után, ami kisebb kosárérték, vagy alacsony átlagos termékérték esetén (pl. pékség, fagyizó) szemmel már jól látható költséget jelent, így ennek a költségnek az elkerülésére választották a kereskedők azt az utat, hogy náluk nem lehet kártyával fizetni.

Természetesen ez mindig is egy bizonytalan logika volt két okból kifolyólag:

  1. a készpénzben felgyülemlő kereskedői bevétel bankszámlára történő befizetése is költséggel jár
  2. ki kell jelenteni, hogy szerencsére egyre nagyobb a lakosság azon rétege, aki kerüli a készpénzes vásárlást, ezért azok a kereskedők, ahol nem lehet kártyával fizetni, valamilyen mértékű bevétel kiesést szenvedtek el

mindezek alapján eddig sem volt feltétlenül igaz, hogy a kereskedő jobban jár a készpénzzel.

A fenti logika okán sokan, ha akartak sem tudták volna a mindennapi költéseiket bankkártyával fizetni.

A járványügyi helyzet azonban egycsapásra változtatott sok kereskedő hozzáállásán, hiszen a vírus hatására egyik pillanatról a másikra olyan Ügyfelek is elkezdték keresni a kártyás fizetés lehetőségét, akik előtte ragaszkodtak, vagy meg voltak a készpénzzel.

Bizonyított tény, hogy ma egy aktív bankhasználó Ügyfél naponta akár többször is vásárol a kártyájával.

Ebben az esetben abszolút nem mindegy, hogy hányszor kell elővenni a plasztikus a pénztárcából.

Legújabb trendek azt mutatják, hogy azok, akik minden lehetséges költésüket készpénzmentesen igyekeznek megoldani, azok a szívesebben választják a mobiltelefonjukakt a bankkártyás fizetés eszközéül a plasztik helyett.

Mindenképp érdemes végig gondolni, hogy

  • naponta hányszor vásárolunk,
  • ebből hány esetben kártyával,
  • hány olyan alkalom van, amikor tudnánk kártyával

ezek alapján pedig a legkényelmesebb eszközt kiválasztani.

 

Mi van először kéznél fizetésnél?

Ez abszolút egyéni viselkedés kérdése, de mégis megfigyelhető legalább két minta:

  1. A “pénztárcások”
  2. A “mobiltelefonosok”

A pénztárcások, akik mindig hordanak magukkal pénztárcát, mert abban vannak az irataik és a készpénzük is, jellemzően van náluk mobiltelefon, de nem biztos, hogy okostelefon, vagy ha okostelefon, akkor leginkább a táska mélyén pihen.

A kutatások azt mutatják,hogy az okostelefonokat elutasítók tábora nem nagy, de mindenképpen releváns szegmense a lakosságnak.

Az ilyen típusú Ügyfeleknek természetesen a pénztárca és így a plasztik bankkártya van kéznél és egyben ez a kényelmesebb, kézen fekvőbb módja a fizetésnek.

Azonban az elmúlt évtizedben rohamosan nőtt az okostelefont használók aránya és ebben a szegmensben igaz az, hogy az életük nagy részét a mobiltelefonokon keresztül intézik, sokan közülük pénztárcát is csak szükség esetén hordanak magukkal.

Ezek az felhasználók szinte azonnal átálltak a mobilfizetésre, amint azok elérhetővé váltak, hiszen számukra legkényelmesebb megoldás az, ha a mobiljuk egyben a tárcájuk, ami mindig a zsebükben van és akár több Bankkártyát is képes tárolni és egy gombnyomással tudnak fizetni bármelyik pénztárnál.

Ennek köszönhető, hogy alig több, mint egy év alatt az iPhone-t használók közel 30 %-a átváltott az Apple Pay-re, néhány kattintással digitalizálta a kártyáit a mobiltárcájába és köszöni szépen, de plasztikot nem akar magával vinni, hisz az csak egy felesleges extra a zsebükben a hétköznapi vásárlások során.

 

Bankkárta pénztárcában

Hogy szeretsz fizetni PIN kóddal, vagy anélkül?

A vírushelyzet előtt a Bankkártyák nagy részével már plasztikot a terminálhoz érintve is lehetett PIN kód megadása nélkül, úgymond contactless módon fizetni, de ez csak 5.000 Ft-os vásárlási összeg alatt volt elérhető.

Kiváló döntés volt az, hogy szektor szinten minden szolgáltatónak 15 ezer Ft-ra kellett 2020 tavaszán emelnie az érintésmentes vásárlási limitet, hiszen statisztikákból tudjuk, hogy az átlagos vásárlások értéke több volt, mint 5 ezer Ft, így a korábbi limit korlátokat jelentett és a PIN kód terminálon történő megadására kényszerítette a felhasználókat.

Az Apple Pay-nek viszont meg van az az egyedi előnye, hogy 15 ezer Ft felett sem kér PIN kódot, így a digitális megoldásokban megbízó, digitálisan érettebb felhasználók ezen okból kifolyólag is szívesebben választják a mobilfizetést a plasztikkal szemben,

Kényelmes, gyors, értintésmentes.

Pozitív hír, hogy az idei évben a Google Pay is elérhetővé tette szolgáltatását a magyar piacon, így most már nem csak az iOS, hanem az Android operációs rendszerű mobiltelefon tulajdonosoknak is lesz lehetősége áttérni a mobilfizetésre, ami minden bizonnyal a mobilfizetés arányának, penetrációjának radikális és gyors felfutását fogja indukálni.

Összességében a legfőbb szempont  a kényelem, a felhasználás gyakorisága és a biztonság, ezek alapján mindenki a saját preferenciáinak megfelelő szolgáltatást tudja igénybe venni.

 

 

 

Kiemelt személyi kölcsön ajánlatok

1,5 millió forint 4 éves futamidő esetén