A pénzügyi szolgáltatók által kínált hiteltermékek igénylésének igénybevételének feltételeit összefoglalóan hitelkondícióknak nevezzük.

Nézzük meg közelebbről, mit is jelentenek a hitelkondíciók. Valamennyi pénzügyi szolgáltató, amely hiteltermék nyújtására jogosult, különböző feltételekhez köti az adott hiteltermék igénylését. Miért van erre szükség? A hitelintézetek csak olyan ügyfélnek hajlandók hitelt nyújtani, akinél biztosítottnak látják azt, hogy a hitelt vissza is fogja fizetni. A bankok elsősorban tehát abban érdekeltek, hogy a nyújtott hitelt az ügyfél visszafizesse. Természetesen fontos számukra a kamatbevétel, de a legfontosabb, hogy a nyújtott tőkét visszakapják. Emiatt szükséges, hogy egy olyan keretrendszert alakítsanak ki, ami alapján megszűrhetik az igénylőket és azokat, akiknél bármilyen okból kifolyólag nem biztosak abban, hogy visszafizetik a hitelt.

A hitelkondícióknak vannak személyi és jövedelmi feltételei. A jövedelmi feltétel egyszerű. Az ügyfélnek igazolnia kell, hogy rendelkezik elegendő havi jövedelemmel ahhoz, hogy a havi törlesztőrészleteket fizetni tudja. Aki nem tud havi jövedelmet igazolni, gyakorlatilag nem kaphat hitelt.

A személyi feltételeket egyszerűbb teljesíteni. A bankok egyértelműen meghatározzák, kik azok, akik folyamodhatnak hitelért. Ami gondot okozhat, az, ha valaki negatív bejegyzéssel szerepel a KHR listán. Ez kizáró ok a legtöbb pénzintézetnél.

A hitelkondícióknak való megfelelést a hiteligényléskor ellenrőzik, de a döntés az ügyfél hitelképességi vizsgálata után születik meg. Ha a hitelintézet ezzel foglalkozó csoportja a tények ismeretében pozitívan dönt az igénnyel kapcsolatban, lehetőség nyílik a hitelszerződés megkötésére.

Aki valamelyik hitelkondíciót nem tudja teljesíteni, nem kaphat hitelt.